Καλλιτεχνικές συναντήσεις

Κατερίνα Τσιώνα , Δικηγόρος ΥΔΝ Ευρωπαϊκού Δικαίου

Η συνέντευξη δημοσιεύθηκε στο 2ο τεύχος του magazinο Με Το Δικηγόρο, το οποίο είναι διαθέσιμο ηλεκτρονικά εδώ.

Τον Σταύρο Καραγιάννη, ηθοποιό και σκηνοθέτη, απόφοιτο του Εθνικού Θεάτρου, πρωταγωνιστή σε κλασικά και σύγχρονα έργα, με έντονη παρουσία και στην τηλεόραση (Συμμαθητές, Κάτω Παρτάλι, Το κόκκινο δωμάτιο και πολλά άλλα), τον γνώρισα ως διευθυντή της Δραματικής Σχολής του Πειραϊκού Συνδέσμου, όταν υπήρξα «μαθήτρια»» της ομάδας των ερασιτεχνών, στο «θεατρικό εργαστήρι» όπως του αρέσει να το λέει.

Τον θαυμάζω πάντοτε για την αγάπη του για το θέατρο και την δυνατότητά του να μεταδίδει αυτή του την αγάπη.

 Τώρα τον συναντώ ξανά με αφορμή την ερασιτεχνική ομάδα του Συλλόγου μας, ζητώντας συμβουλές και κατευθύνσεις και προσπαθώντας να τον πείσω να αναλάβει και τους ερασιτέχνες ηθοποιούς-δικηγόρους. 

-Σταύρο, πότε ξεκίνησε η σχέση σου με την υποκριτική;

– Η σχέση μου με την υποκριτική ξεκίνησε αρκετά νωρίς όταν ο δάσκαλος στην Τετάρτη Δημοτικού έβαζε κάθε Παρασκευή να παίζουμε μικρά θεατρικά σκετσάκια που ή είχαμε διαβάσει ή είχαμε γράψει εμείς  οι ίδιοι. Μπήκα από  πολύ νωρίς σε μια καλλιτεχνική αναζήτηση η οποία ομολογώ, χωρίς να το παραδεχτώ σε κανέναν, μου άρεσε πολύ. Συνεχίστηκε μέχρι το τέλος του δημοτικού, οπότε και διακόπηκε μέχρι να αποφασίσω να δώσω ως ενήλικας στις εισαγωγικές   εξετάσεις στην δραματική σχολή του Εθνικού Θεάτρου, μια απόφαση που δεν γνωστοποίησα σε κανέναν στην οικογένεια μου παρά  μόνο μετά την επιτυχία μου και την εισαγωγή μου στην σχολή.

Το ελληνικό κοινό πάει θέατρο;

– Υπάρχει ένα σημαντικό ποσοστό που πάει θέατρο ,το οποίο φυσικά μειώθηκε από  τότε που άρχισε η οικονομική κρίση στην χώρα μας, αλλά ευτυχώς το ελπιδοφόρο είναι ότι αρκετοί νέοι άνθρωποι επιλέγουν το θέατρο ως μέσο διασκέδασης και ψυχαγωγίας.

Στον Πειραϊκό Σύνδεσμο στον Πειραιά, τι εργαστήρια και σχολές λειτουργούν;

Στον Πειραϊκό Σύνδεσμο λειτουργεί η δραματική σχολή  , η οποία είναι από τις παλαιότερες στην χώρα μας από το 1914, και θεατρικά εργαστήρια παιδιών ηλικίας από 5 έως 14 , εφήβων από 15 έως 17 και θεατρικό εργαστήρι ενηλίκων. Συνολικά τα άτομα που ασχολούνται με το θέατρο στον Πειραϊκό Σύνδεσμο αυτή την στιγμή ξεπερνούν τα 200!

Οι ερασιτεχνικές ομάδες γιατί προσελκύουν πλέον τόσο κόσμο;

– Νομίζω ότι δεν υπάρχει κάτι κοινό στον τρόπο σκέψης και στην απόφαση κάθε ανθρώπου για να ασχοληθεί με το θέατρο ερασιτεχνικά. Απωθημένο που για διάφορους λόγους δεν μπόρεσε να ακολουθήσει επαγγελματικά; Εσωτερική αναζήτηση για να ανακαλύψεις κάποια πράγματα για τον εαυτό σου; Ανάγκη Επικοινωνίας με άλλους; Ίσως και όλα αυτά μαζί. Το σίγουρο για όλους που θέλουν πάντως και ασχολούνται ερασιτεχνικά με το θέατρο είναι να ξεφύγουν από την καθημερινή πίεση και συνήθεια και να αφιερώσουν ώρες για τον εαυτό τους και τι πιο λυτρωτικό από το να υποδυθείς κάποιον άλλο χαρακτήρα και να φύγεις από τα δικά σου προβλήματα κι από τις δικές σου σκέψεις.

Ποια είναι η φιλοσοφία σου ως δασκάλου σε τέτοιες ομάδες και τι επιδιώκεις στο τέλος της διαδρομής;

Σεβασμός, κατανόηση, συνέπεια και εμπιστοσύνη στον οδηγό της ομάδας -ο όρος δάσκαλος δεν είναι ο αγαπημένος μου. Επιδιώκω ο καθένας που συμμετέχει να μπορέσει να διευρύνει την οπτική του στο πώς αντιμετωπίζει τα πράγματα και τους ανθρώπους. Το θέατρο βοηθάει πολύ σε αυτό.

Πέρυσι ενσάρκωσες έναν Δικηγόρο στο έργο «Το Σπίτι στη Λίμνη». Σε ποια χαρακτηριστικά ενός δικηγόρου βασίστηκες για να προσεγγίσεις τον χαρακτήρα; Υπάρχουν στερεότυπα για τους δικηγόρους;

– Ομολογώ ότι ήταν ένας αρκετά περίπλοκος ρόλος που τον αγάπησα πολύ. Είμαι στην ευχάριστη θέση να έχω αρκετούς φίλους και γνωστούς που ασκούν το επάγγελμα του δικηγόρου ,με τους οποίους έκανα αρκετές συζητήσεις και με βοήθησαν στην προσέγγιση του ρόλου. Στηρίχθηκα πολύ στην ευστροφία που χρειάζεται στην αναζήτηση κάθε στοιχείου και κυριότερα στην όσο το δυνατόν καλύτερη προετοιμασία για να είσαι έτοιμος σε οποιοδήποτε αιφνιδιασμό από την αντίπαλη μεριά. Όχι. Δεν πιστεύω στα στερεότυπα για  κανένα επάγγελμα.

Μια φράση που σε εκφράζει;

– Ο κόσμος είναι μια θεατρική σκηνή και όλοι, άντρες και γυναίκες, απλά ηθοποιοί. Έχουν τις εισόδους τους και τις εξόδους τους. Και ο κάθε άνθρωπος στον καιρό του παίζει πολλούς ρόλους, καθώς οι πράξεις όπου εμφανίζεται είναι οι εφτά ηλικίες. Ουίλιαμ Σαίξπηρ

 

Τον Σταύρο Καραγιάννη τον βλέπουμε στις «Ιστορίες καθ’οδόν», σε σκηνοθεσία Τ.Πυργέρη.  Μία θεατρική παράσταση που διαδραματίζεται μέσα σε ένα λεωφορείο που κυκλοφορεί σε όλες τις γειτονιές του λεκανοπεδίου. Για περισσότερα στο https://www.n-t.gr/el/events/istories_kathodon.

 Τον Φεβρουάριο του 2020, θα τον απολαύσουμε στο Εθνικό Θέατρο (Σκηνή Κοτοπούλη), στο νέο έργο των Θ.Παπαθανασίου-Μ.Ρέππα «Φεγγάρι από Χαρτί».

Ο Δικηγόρος όλοι εμείς μαζί - Δημήτρης Αναστασόπουλος © 2019